Ріжемо квитанцію: реальна вартість гарячої води

На шляху до енергозбереження один з першочергових заходів у сфері надання комунальних послуг — запровадження повного комерційного обліку.

Це передбачає проект закону №4901 "Про комерційний облік комунальних послуг", який чекає у парламенті на друге читання і потребує термінового прийняття.

Разом з обліком споживання газу та тепла актуальним залишається встановлення приладів обліку холодної та гарячої води.

Самі лічильники нічого не заощаджують, вони просто підраховують, скільки води споживається. Однак сам факт їхнього встановлення стимулює до економії і дозволяє платити лише за реально спожиті послуги.

Коли за гарячу воду можна не платити

Якщо з обліком холодної води все зрозуміло, то стосовно гарячої води є питання. Як визначити, що послугу надано якісно? Як довести, що вода відповідає законодавчо передбаченим температурним нормам?

Звичайні лічильники води підраховують лише об'єми, без урахування температури. Проте всім відомо, що гаряча вода не завжди гаряча. Інколи вона ледь тепла і доводиться довго її зливати до потрібної температури.

Відповідно до "Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", затверджених постановою Кабміну від 21 липня 2005 року, послуга централізованого гарячого водопостачання повинна оплачуватися залежно від температури води, що надходить у приміщення.

Урядовий "Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі" від 17 лютого 2010 року передбачає вимоги щодо кількісних і якісних показників наданих послуг і зменшення плати у разі відхилення від нормативів.

Зокрема, якщо температура гарячої води нижча 40ºС, за таку воду слід платити як за холодну. Якщо температура у межах 40-44ºС, плата за послугу зменшується на 30%, якщо 45-49ºС — на 10%, а якщо 50ºС і вище, сплачується 100% послуги.

Часто, особливо взимку, щоб злити крижану воду з трубопроводу, необхідно витратити до 15 хвилин, і за цей час спускається великий об'єм води. При цьому лічильник враховує кожен літр, за який споживач платить за "гарячим" тарифом.

Проте відповідно до згаданого порядку температура води повинна відповідати нормативній не більше ніж через дві хвилини (!) після відкриття крана.

Крім того, у разі перерви в наданні послуг з централізованого постачання гарячої води понад шість годин на добу або більше 30% загального часу постачання води за графіком (більше ніж два рази протягом місяця), ціна повинна бути зменшена на 3,3% місячної плати за кожну добу, у яку були відхилення показників.

Щоб здійснити перерахунок вартості щодо невідповідності надання послуги, можна звернутися із заявою до постачальника послуг, після чого представник компанії повинен заміряти температуру води і скласти акт.

Документ передають постачальнику, він же здійснює перерахунок. Якщо постачальник послуги звернення проігнорує, споживач може сам скласти акт-претензію, запросивши у свідки двох сусідів, або звернутися до суду.

Багатотарифний лічильник: не лише на світло

Простішим та ефективнішим варіантом не переплачувати за воду низької температури є встановлення багатотарифного лічильника гарячої води. Такий лічильник враховує не лише об'єм спожитої води, а і її температуру.

Перед лічильником стоїть термодатчик, який включає систему підрахунку гарячої води тільки тоді, коли температура води досягає нормативної температури. Якщо ж температура не відповідає нормі, лічильник рахує воду як холодну.

Лічильник вимірює температуру води, що проходить через нього, вносить дані до своєї електронної пам'яті та виводить на панель, скільки і якої води було витрачено. Споживачу залишається лише внести у відповідні графи квитанції зафіксовані лічильником показники, за якими і буде нараховуватися оплата.

Таким чином, споживач може не платити за послугу з підігріву води, якщо вона йому не була надана або була надана не в повному обсязі чи неналежної якості.

Як встановити багатотарифний лічильник

Встановити багатотарифний лічильник гарячої води може будь-який споживач у будь-який час. Ця процедура не суперечить закону, в чому іноді намагаються переконати мешканців комунальники.

Відповідно до законодавства споживач має право не тільки на отримання послуг належної якості, а й на встановлення приладу, який буде їх оцінювати за різними показниками. Як приклад можна навести дво- або багатозонні електролічильники, які рахують електроенергію за часом доби.

Багатотарифний лічильник дорожчий за звичайний, але після встановлення такого приладу платежі за гарячу воду скорочуються на 20-50%.

Купуючи багатотарифний лічильник гарячої води, обов'язково візьміть у продавця сертифікат відповідності. В іншому випадку його просто не встановлять.

Ще краще дізнатися в організації, яка постачає гарячу воду, які моделі можна поставити. Прилади обліку повинні відповідати єдиній системі вимірювань, бути справними та мати сертифікат. Крім цього, мусить бути проект, розроблений організацією, яка буде встановлювати такий засіб обліку.

Монтаж лічильника краще довірити фахівцям — компаніям, які цим займаються. Після встановлення лічильника опломбувати його та взяти на комерційний облік повинна організація, яка постачає гарячу воду. Для цього споживачеві слід звернутися у центр обслуговування клієнтів виконавця послуг та написати заяву.

Після встановлення лічильника та дотримання всіх процедур споживач буде платити за новими тарифами. Плата повинна нараховуватися з першого числа місяця, наступного за тим, у якому прилад опломбували і поставили на облік.

Якщо ж справи з постачанням гарячої води зовсім кепські — замість гарячої води тече тепла чи її регулярно вимикають, — можна встановити бойлер для нагрівання води. Однак при цьому зростуть платежі за електроенергію.

Наталія Камінська, Економічна правда

Розповісти друзям: